Spædbarnsterapi – at tale til dig, der endnu ikke har ord

Spædbarnsterapi er en nænsom og dybt virkningsfuld metode til at møde og bearbejde tidlige traumer og følelsesmæssige sår, der er opstået under graviditeten, ved fødslen eller i det spæde barns første leveår. Det er terapi på barnets præmisser, hvor vi med lydhørhed, nærvær og respekt skaber kontakt til oplevelser, det spæde barn endnu ikke har ord for.

I spædbarnsterapien giver vi stemme til det, der var for overvældende eller ensomt, og vi skaber et trygt rum, hvor barnet – sammen med sin omsorgsperson – kan blive mødt, set og forstået. Terapien styrker tilknytningen, lindrer indre uro og baner vej for mere ro, glæde og følelsesmæssig udvikling.

Jeg møder barnet med omsorg, ro og opmærksomhed – og jer som familie med respekt og støtte i det vigtige samspil, I står midt i.

Spædbarnsterapi handler om at give barnet en stemme – at fortælle dets historie i dets nærvær, så det kan forstå sig selv med hjertet og kroppen, før ordene er der.

– Inger Thormann & Inger Poulsen, Spædbarnsterapi

En tøjdukke med store øjne, siddende på en lille stol med en bog i baggrunden.
Spædbarnsterapi ved Trine-Liv Elehrs på Helgenæs nær Aarhus – et trygt sted til at møde spædbarnets sårbarhed, relationer, styrke og reaktioner.

Hvad er spædbarnsterapi?

Spædbarnsterapi er en særlig terapeutisk behandlingsmetode, som henvender sig til spædbørn og småbørn, der har været udsat for svære eller traumatiske oplevelser tidligt i livet. Terapien bygger på viden om spædbarnets psykologi, nervesystem og tidlige tilknytning – og handler om at møde barnet med dyb respekt, omsorg og forståelse og sætte ord på det oplevede eller traumatiske, så der skabes sammenhæng i barnets historie og indre virkelighed.

Målet med spædbarnsterapi er at hjælpe barnet med at bearbejde oplevelser, som det endnu ikke har ord for, men som sætter sig i kroppen, i det umodne nervesystem og i tilknytningen og relationerne til andre. Gennem terapeutens modne nervesystem, stemme og nærvær formidles barnets historie – og barnet får mulighed for at reagere, mærke, forstå og give slip.

Spædbarnsterapi er relevant både for børn, der viser tydelige reaktioner, og for børn, hvor der er en viden om belastende begivenheder, selvom reaktionerne ikke er tydelige endnu.

Børn sanser og reagerer dybt – også før de kan tale. De har brug for hjælp til at få forstå og bearbejdet det, der er sket, og til at lande i sig selv igen.

Den forståelse, spædbarnsterapien bygger på, kan også være værdifuld for voksne, der ønsker at forstå og forholde sig til deres egen tidlige livshistorie. Vores oplevelser i fosterlivet og de første leveår præger vores følelsesliv, tilknytning, relationer og selvopfattelse – og ved at bringe opmærksomhed og omsorg til det, der var, kan vi skabe ny bevægelse og heling i det, der er.

Hvornår kan spædbarnsterapi være relevant?

Spædbarnsterapi kan være hjælpsomt i mange forskellige situationer, f.eks. ved:

  • Kompliceret eller traumatisk fødsel

  • Tidlig adskillelse mellem barn og forælder (f.eks. ved indlæggelse, adoption, anbringelse)

  • For tidlig fødsel og ophold i neonatalafdeling

  • Tab og sorg (f.eks. død i familien, tidlig separation)

  • Oplevelser med vold, misbrug, psykisk sygdom eller kaotiske opvækstvilkår

  • Utryg eller afbrudt tilknytning

  • Anbringelse uden for hjemmet

  • Manglende trivsel, uro, appetit, søvnproblemer eller ængstelighed uden synlig årsag


Spædbarnsterapi ved Trine-Liv Elehrs på Helgenæs nær Aarhus – et trygt sted til at møde spædbarnets sårbarhed, relationer, styrke og reaktioner.

Hvordan foregår spædbarnsterapi?

Spædbarnsterapi er en nænsom og respektfuld proces, som tager udgangspunkt i det enkelte barns rytme, signaler og behov. Hver session tilpasses barnets alder, udviklingsniveau og aktuelle tilstand – fordi ingen børn, og ingen historier, er ens. Jeg arbejder med både det, vi ved om barnets liv og oplevelser, og det, der endnu ikke er sat ord på, men som viser sig i barnets krop, udtryk, tilknytninger og relationer.

Selvom barnet endnu ikke taler med ord, kommunikerer det gennem kroppen, vejrtrækningen, blikket og stemningen i rummet. I spædbarnsterapien lytter jeg til disse ordløse udtryk og giver barnet en ramme og et sprog. Når barnets historie bliver fortalt i dets nærvær, skabes der forbindelse mellem barnets indre følelsesliv og den ydre virkelighed. Det bliver mødt i dét, det har været igennem – og får mulighed for at slippe det, der har sat sig som spænding, uro, kaos eller følelsesmæssige blokeringer.

Et vigtigt element i terapien er, at barnet ikke er alene. En nær omsorgsperson – typisk en forælder eller plejeforælder – deltager og er en aktiv del af forløbet. Det skaber tryghed for barnet at have sin vigtige voksen tæt på, og samtidig får den voksne også støtte og indsigt i, hvordan relationen kan være med til at hele det, barnet bærer på. Spædbarnsterapi bliver derfor både en følelsesmæssig bearbejdning og en styrkelse af tilknytningen mellem barn og omsorgsperson.

Der er ingen rigtige eller forkerte reaktioner. Nogle børn reagerer med tydelige følelser, andre mere stille og forsigtigt. Alt er velkomment. Terapien åbner et trygt rum, hvor barnet får mulighed for at udtrykke sig på sin måde – og hvor både barnet og den voksne bliver mødt med respekt, nysgerrighed og forståelse.

I spædbarnsterapi bruges der ikke lege, symboler eller andre hjælpemidler. Det er ordene, stemmen og den følelsesmæssige tilstedeværelse, der bærer processen. Terapien er nænsom, men dybt virkningsfuld – og særligt egnet til at skabe ro, regulering og følelsesmæssig sammenhæng i det lille barns indre verden.

Typisk består et forløb af:

Et forløb i spædbarnsterapi består typisk af fire faser. Hele processen bygger på nænsomhed, præcision og et tæt samarbejde med barnets primære omsorgsperson(er). Formålet er at skabe følelsesmæssig sammenhæng for barnet – og støtte det i at lande trygt i sig selv og sine relationer.

1. Indledende interview med omsorgsperson(er)
Jeg starter med et grundigt interview med barnets primære omsorgsperson(er). Her taler vi om barnets livshistorie, oplevelser og reaktioner. Jeg fokuserer udelukkende på det, jeg ved er sandt – konkrete fakta og dokumenterede begivenheder. Sammen kortlægger vi det, barnet har været igennem, og skaber en fælles forståelse for, hvad barnet kan have brug for.

2. Forberedelse af terapien
Ud fra den viden, jeg har samlet, udarbejder jeg en terapeutisk fortælling – en nænsom formidling af barnets historie. Jeg sætter mig ind i, hvordan det kan have været at være det barn, og skaber en fortælling med budskaber til både barnet og omsorgspersonen. Fortællingen formuleres med stor respekt for barnets oplevelser og med blik for det, barnet selv viser. Inden terapien går i gang, gennemgår jeg fortællingen med omsorgspersonen, så vi sikrer, at den stemmer overens med det, barnet faktisk har oplevet.

3. Selve spædbarnsterapien
Barnets historie og mine budskaber formidles i dets nærvær – i et trygt, roligt rum, og i et tempo der matcher barnets udvikling og behov. Terapeuten læser fortællingen højt, og barnet får mulighed for at mærke, reagere og blive mødt med forståelse og nærvær. Omsorgspersonen er altid til stede som en tryg base, mens barnet støtter sig til terapeutens modne nervesystem. Terapierne er nænsomt udformet og indeholder budskaber om styrke, sammenhæng og håb – med heling for øje.

4. Opfølgende samtale
Efter terapierne mødes vi igen og taler om barnets reaktioner og betydningen af det, der er sket. Vi drøfter, hvordan barnet bedst kan støttes videre i hverdagen. Den færdige terapeutiske fortælling udleveres til omsorgspersonen, som herefter læser den op for barnet dagligt i en periode. På den måde bliver ordene og fortællingen en del af barnets indre forståelse og skaber sammenhæng både indeni og omkring barnet.


“Lad aldrig barnets smerte blive glemt”

Francoise Dolto

“Lad aldrig barnet være alene med sin smerte”

Inger Thormann og Inger Poulsen

“Alt usagt binder energi”

Caroline Eliacheff


Spædbarnsterapi ved Trine-Liv Elehrs på Helgenæs nær Aarhus – et trygt sted til at møde spædbarnets sårbarhed, relationer, styrke og reaktioner.

Hvorfor virker spædbarnsterapi?

Spædbørn og små børn husker ikke på samme måde som voksne. De har endnu ikke et sprogligt eller bevidst narrativ, men deres krop, sanser og nervesystem lagrer erfaringer og stemninger meget præcist – særligt når det gælder smertefulde, stressfyldte eller uforståelige oplevelser. Når et lille barn oplever noget svært uden samtidig at få hjælp til at forstå og regulere det følelsesmæssige kaos, bliver oplevelsen siddende som en usynlig belastning i barnets indre verden.

Disse tidlige belastninger kan senere vise sig som uforklarlig uro, søvnforstyrrelser, tilbagetrækning, grådlabilitet, separationsangst, lav kontakt eller overdrevet behov for kontrol. Barnet forsøger at håndtere noget, det endnu ikke forstår – men som kroppen og nervesystemet husker.

Spædbarnsterapi skaber en følelsesmæssig bro mellem det, der er sket, og den forståelse, barnet endnu ikke selv kan formulere. Når barnets historie bliver fortalt i dets nærvær – nænsomt, ærligt og medfølende – får barnet mulighed for at mærke, hvad det har været igennem, og opleve, at det bliver set, forstået og holdt. Det giver barnet mulighed for at give slip, bearbejde og integrere oplevelser, som ellers har været for overvældende eller ensomme at bære.

Terapien taler direkte til barnets følelsesmæssige kerne. Ved at sætte ord på det usagte og skabe sammenhæng i barnets oplevelser, styrkes barnets mulighed for at udvikle en tryg tilknytning, regulere sine følelser og indgå i nære relationer. Barnet begynder at forstå sig selv på en ny måde – ikke gennem forklaringer, men gennem oplevet følelsesmæssig resonans og spejling.

En metode med dybe rødder – og dokumenteret virkning

Men spædbarnsterapi virker ikke kun på barnet – den har også en dyb effekt på den voksne, som er tæt knyttet til barnet. Uanset om du er biologisk forælder, plejeforælder eller adoptivforælder, bærer du måske selv på tvivl, skyld eller uforløste følelser knyttet til barnets historie. Terapien åbner et rum, hvor også du som voksen bliver mødt, hvor du får sprog for det, du har båret, og hvor relationen til barnet kan styrkes og hele.

Mange forældre beskriver det som en lettelse, når barnets historie bliver sat i tale – både fordi det giver en følelsesmæssig forløsning, og fordi det gør dem mere trygge i deres forældreskab. Det skaber kontakt, blødhed og forståelse – og ofte ser man, at barnet begynder at søge mere kontakt, slappe mere af, sove bedre eller lege friere, kort tid efter en session.

Spædbarnsterapi er en metode, der virker – ikke fordi den fikser noget udefra, men fordi den genskaber en følelsesmæssig sammenhæng indeni. Den bringer lys ind i det, der har været mørkt og uforståeligt – og giver både barnet og den voksne mulighed for at finde ro, kontakt og tillid igen.


Spædbarnsterapi ved Trine-Liv Elehrs på Helgenæs nær Aarhus – et trygt sted til at møde spædbarnets sårbarhed, relationer, styrke og reaktioner.

For plejefamilier og adoptivfamilier

Spædbarnsterapi kan være en helt særlig støtte, når et barn er anbragt eller adopteret. Mange af disse børn har haft en svær start på livet – med brud på tidlig tilknytning, adskillelse, skiftende omsorgspersoner eller følelsesmæssig uforudsigelighed. Selv hvis barnet har været meget lille, da det skete, lever oplevelserne videre i kroppen og nervesystemet som tavs viden – som uro, årvågenhed, vaghed eller følelsesmæssig afstand.

Som plejeforælder eller adoptivforælder kan man derfor stå med et barn, der har svært ved kontakt, nærhed, tillid eller selvregulering – og samtidig føle sig magtesløs over for reaktionerne. Spædbarnsterapi kan i disse tilfælde være en nænsom og dybdegående metode til at møde barnet i det, det har været igennem – også det, der aldrig er blevet sagt højt. Terapien giver mulighed for at skabe sammenhæng i barnets oplevelser, mindske uroen og styrke den følelsesmæssige forbindelse mellem barnet og den voksne.

Gennem arbejdet med barnets historie kan I sammen lægge et nyt fundament – ikke for at slette fortiden, men for at skabe ro, udvikling, mening og mulighed for tryg tillært tilknytning i nutiden.

En mulighed for heling og ny begyndelse

Når et barns historie bliver nænsomt fortalt i dets nærvær, sker der ofte noget dybtgående. Barnet bliver mødt dér, hvor det ikke før er blevet forstået og mødt. Det skaber ro, følelsesmæssig sammenhæng og mulighed for en ny måde at være i kontakt på.

Spædbarnsterapi kan hjælpe barnet med at:

  • Forstå og bearbejde det, det har været igennem, som f.eks. traume

  • Mærke tryghed og føle sig set og rummet

  • Skabe begyndelsen på en sund, tillært tilknytning

Som plejeforælder eller adoptivforælder kan du samtidig få en dybere forståelse for barnets reaktioner, og støtte til at rumme det, der måske har været svært at forstå eller bære alene. Terapien styrker ikke bare barnet – men også jeres relation.


Spædbarnsterapi ved Trine-Liv Elehrs på Helgenæs nær Aarhus – et trygt sted til at møde spædbarnets sårbarhed, relationer, styrke og reaktioner.

Er spædbarnsterapi det rigtige for dig/jer?

Det er helt naturligt at være i tvivl, når man overvejer spædbarnsterapi. Mange forældre, plejeforældre eller adoptivforældre stiller sig selv spørgsmål som:
"Er det nødvendigt?"
"Er mit barn ikke for lille?"
"Skal der ikke være noget tydeligt galt, før man søger hjælp?"

Men spædbarnsterapi handler ikke om, at noget skal være “galt” i traditionel forstand. Det handler om at støtte barnet i at finde ro, sammenhæng og følelsesmæssig tryghed – uanset om det viser tydelige reaktioner eller ej. Mange børn har været igennem svære eller uforståelige oplevelser uden at kunne vise det med ord eller tydelig adfærd. Det kan være en fødsel med komplikationer, adskillelse fra mor, for tidlig indlæggelse, skift i omsorg eller blot en tidlig oplevelse af kaos eller ensomhed.

Barnet kan være stille og tilpasset – men alligevel bære noget uforløst. Eller det kan være uroligt, søvnforstyrret, særligt sensitivt eller svært at trøste. Spædbarnsterapi giver mulighed for at møde barnet i det, der ellers er svært at nå – og for at skabe forståelse og nærhed i stedet for fortolkninger og frustration.

Spædbarnsterapi kan være relevant hvis:

  • Barnet har været udsat for en svær start på livet

  • Du oplever en følelsesmæssig afstand, du ikke helt forstår

  • Barnet reagerer med uro, vrede, tristhed eller søvnbesvær

  • Du som voksen føler dig usikker, magtesløs eller alene med barnets reaktioner

  • Du ønsker at styrke jeres tilknytning og kontakt – også selvom der “ikke er noget galt”

Det er aldrig for tidligt at begynde at hele det, der har gjort ondt. Tværtimod viser både erfaring og forskning, at jo tidligere barnet får hjælp, jo større er muligheden for at forebygge senere følelsesmæssige og relationelle udfordringer. Spædbarnsterapi er tidlig traumeterapi og ikke som sådan et tegn på, at noget “er i stykker” – det er et udtryk for omsorg, opmærksomhed og vilje til at lytte med hjertet.

Hvis du er i tvivl, om spædbarnsterapi er relevant for jeres situation, er du meget velkommen til at kontakte mig uforpligtende. Vi finder sammen ud af, hvad der giver mening – både for dit barn og for dig. Nogle gange er det netop det første, forsigtige skridt, der åbner for en ny og mere tryg vej frem.


“Spædbarnsterapien virker, fordi vi mennesker er skabt til at hele i relation. Fordi ord, sagt med kærlighed, kan række tilbage i tiden og lægge bløde hænder om gamle sår.”

Trine-Liv Elehrs

Klienters oplevelser

Kontakt mig

Du er altid velkommen til at kontakte mig – enten ved at ringe på +45 51 43 13 99, hvor du som regel hurtigst får fat i mig, eller ved at bruge kontaktformularen her på siden, som jeg besvarer inden for 5 hverdage; henvendelsen er helt uforpligtende, uanset om du har spørgsmål, overvejer et forløb eller bare har brug for at mærke efter, om det føles rigtigt.

Blogindlæg